Ystävänpäiväristeily Phi Phi -saarien Maya Baylle

Saimme kutsun ystävänpäiväristeilylle Phi phi -saarille – ja täysin ilmaiseksi! Otimme tarjouksen tietenkin vastaan, vaikka emme tienneet muuta kuin että laiva lähtisi ystävänpäivänä kahdelta kohti Maya Bayta – se samainen paikka, jonka Leonardo Di Caprio teki tunnetuksi The Beach -elokuvassa joskus 90-luvulla – ja siellä näkisimme auringonlaskun syödessämme ilmaista illallista ja kuunnellessamme jazzia.

Saavuimme ajoissa paikalle, jossa olikin jo pystyssä kaikenlaista ystävänpäivärekvisiittaa ja jaettiin osallistujille vaatteet: punainen pitkähihainen paita Andaman Rose -tekstillä ja valkoiset shortsit. Nämä vaatteet kaikille päälle ja sitten ensimmäiseen ryhmäkuvaan. Kävi siinä sitten selville, että tämä inside-risteily järjestetään joka vuosi ystävänpäivänä, mutta nyt ekan kerran kohteena oli Maya Bay. Tilaisuus oli ilmeisesti Krabin provinssin, Krabin ja Thaimaan matkailuyhdistysten ja jonkun hotelliyhdistyksen yhdessä järjestämä. Paikalla oli kolmekymmentä pariskuntaa, joista kymmenen oli ulkomaalaisia ja loput thaimaalaisia. Mukana oli pariskuntien lisäksi kunniavieraana Krabin provinssin kuvernööri ja ilmeisesti muita valtaapitäviä, julkkiksia ja rikkaita. Ennen siirtymistä laivalla otettiin vielä toinen ryhmäkuva kuvernöörin kanssa. 😀

andaman rose valentine

Ulkomaalaiset pariskunnat laitettiin vaaleanpunaisin rusetein koristeltuun Tuk tukiin, jolla meidät siirrettiin satamaan. Tällä kertaa ei tarvinnut odotella pitkään seuraavaa siirtoa vaan paikalla olikin kaunis puuvene, jolla matkasimme seuraavat kolme tuntia kohti Maya Bayta. Juontajina toimi ilmeisesti julkkikset, joista nuori mies oli tullut tunnetuksi Thaimaan Voicesta. Ai niin, toki laivallakin otettiin ryhmäkuva – ja bongattiin delfiini!

Laivalla oli tarjolla ilmaiseksi pientä syötävää – ja yllätykseksekseni minullekin löytyi jotakin: pähkinöitä ja kesärullia. 🙂

kesärulla

Saavuimme May Baylle sopivasti auringonlaskun aikaan, joten sillä aikaa kun katsoimme auringolaskua, edeltä rannalle suunnistivat jo keittiöhenkilökunta ja muusikot.

Vesi oli matalalla, joten meidät haettiin rannalle pitkähäntävenein, eivätkä nekään päässeet kovin lähelle rantaa. Toisin sanoen arvovieraat pääsivät pienellä moottoriveneellä ihan rannan tuntumaan, mutta me muut kahlasimme pilkkopimeässä, aaltojen huuhdellessa takapuolta, housut jalassa. 😀

Maya Bay on varmasti kaunis päivällä, mutta siellä ei saa enää nykyisin yöpyä ja päivisin ranta on tupaten täynnä turisteja – kuten Hong saarillakin – joten tilaisuus vierailla siellä illalla oli ainutlaatuinen. Meitä varten oli pystytetty esiintymislava, valkoisin pöytäliinoin katetut pöydät ja tunnelmalliset paperilyhtykoristeet.

Maya bay

Erilaisia ruokia oli metreittäin – ja ilmaista punaviiniä jokaiseen pöytään pullokaupalla. Olin tietenkin ainoa kasvisruokailija, mangsawirat, enkä odottanut edes saavani muuta kuin riisiä, mutta kokki halusi paistaa minulle erikseen vihreitä vihanneksia ja ananasta. 🙂

illallinen

Useampi tunti meni nopeasti tulitemppuja ja musiikkiesityksiä seuratessa – perinnemusiikkia kera tanssin, jazzia ja ”yllätysnumerona” lopuksi Voice-pojan esitys – unohtamatta toki kuvernöörin puhetta ja jo ties miten monennetta ryhmäkuvaa.

krabi

Emme nähneet loistavaa planktonia, mutta tähtitaivas ja kuunsirppi olivat paperilyhtyjen takana kuin nekin mustaan paperiin terävällä veitsellä leikattuja kuvioita.

paperilyhty

Ainoa huono puoli oli erittäin puuduttava paluumatka. Kannelta oli kaikki makuupaikat jo viety, joten ei voinut tehdä oikein muuta kuin istua kolme tuntia silmät ristissä ja märillä housuilla. Olimme perillä satamassa vasta kahden jälkeen eikä meille ollutkaan enää Tuk tuk -kuljetusta takaisin. Kukaan ei ollut kertonut, että paluukyyti olisi pitänyt itse järjestää. Hyppäsimme jonkun lava-auton lavalle, joka heitti medät hostellikatumme päähän. Hostellilla olimme vasta noin kolmelta yöllä.